روانشناسی

بررسی همه جنبه های زندگی از نظر روانشناسی

روانشناسی

بررسی همه جنبه های زندگی از نظر روانشناسی

اگر علاقمند به بررسی موضوعات مختلف از نظر روانشناسی هستید و یا به دنبال مقالات به روز و خاص روانشناسی می باشید ما را دنبال کند

روانشناسی بالینی کودک

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶ ب.ظ

 

رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان یکی از زیر شاخه های روانشناسی بالینی است .حوزه فعالیت اصلی این رشته ارزیابی ،روان درمانی،تانبخشی خانواده وکودک ،آموزش،تشخیص بر اساس مبانی روانشناسی رشد و شناخت آسیب ها می باشد.ارزشمند ترین منابع انسانی،کودکان و نوجوانان هستند و اقتصادی ترین موضوع برای انواع سرمایه گذاری های آموزشی ودرمانی و پیشگیری هستند.متاسفانه آمار مشکلات کدکان و نوجاان رشد فزاینده ای دارد و این بازابی از معضلات خانادگی ،اجتماعی ،آموزشی و فرهنگی موجود در جامه است.روانشناسان کودک به فضای فرهنگی ،تربیتی کودکان و نوجوانان و خانواده های آن ها نیز توجه ویژه ای دارند.رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان از سال 84 به مجموعه روانشناسی ها اضافه شد و بیشتر به بررسی اختلالات دوران کودکی و نوجوانی می پردازد.

بالینی کودکبالینی کودک

اهداف روانشناسی بالینی کودک و نوجوان:

مهم ترین هدف روانشناس بالینی کودک،تربیت نیروی انسانی آگاه ،مسئویت پذیر و توانمند است.متخصصان این رشته آموزه ها و مهارت های خود را درزمینه های روانشناختی ،پژوهشی،آموزشی و...در اختیار جامه قرار می دهند.

نقش و وظایف روانشناس بالینی کودک و نوجوان در جامعه:

 

نقش آموزشی:

آموزش به خانواده ها ،مربیان،کادر آموزشی در حوزه روانشناسی

نقش پژوهشی:

مشارکت درپژوهش های کاربردی در حوزه روانشناسی کودک که می تواند باعث تولید دانش و رویکردهای جدید در حوزه ی سلامت،پیشگیری و خدمات توانبخشی به کدکان و نوجوانان گردد.

مشارکت در تولید و نشر مجلات علمی-پژوهشی معتبر

کوشش در راه بهبود روانشناسی و ارتقائ سطح علمی مقالات پژوهشی

مشارکت در طرح های ملی –منطقه ای روانشناس کودک و نوجوان

نقش مشاوره ای :

  • ارائه مشاره در نقش تشخیصی-روانشناختی به کودکان و نوجوانان وخانواده های آنان
  • پیگیری و مراقبت از کودکان و نوجوانان در حال درمان
  • مشارکت در طرح های خانواده درمانی و گره درمانی برای کودکان و نوجوانان

نقش پیشگیری:

  • مشارکت در ارزشیابی برنامه ی پیشگیرانه نظام سلامت
  • غربالگری اختلالات روحی روانی کودکان و نوجوانان و در صورت نیاز ارجاع آنان به مراکز درمانی
  • اجرای برنامه های آموزشی پیشگیرانه از آسیب های فردی  ، روانی و اجتماعی در مدارس و خانواده ها

نقش مدیریتی:

همکاری در سازماندهی و برنامه ریزی مراکز زیر نظر روانشناسان بالینی کودک و نوجوان

مهارت های روانشناسان بالینی کودک و نوجوان

  • مهارت های ارتباطی
  • آموزش
  • مشاوره روانشناختی
  • مهارت حل مسئله و تفکرات انتقاد گونه
  • انجام مصاحبه های حرفه ای ،ارزیابی بالینی
  • جمع آوری دادهو اطلاعات در حوزه های متفاوت
  • تانایی ارزیابی مهارت ها و اختالات یادگیری
  • توانایی ارزیابی ساختار خاناه و شناخت معضلات و تشخیص راه های درمانی
  • توانایی برقراری ارتباط مدارس ،پرورشگاه ها،مهدهای کودک ،آموزشگاه ها وسایر مراکز
  • مشارکت در آموزش مهارت های فرزند پروری
  • توانایی و ارزیابی مراحل رشد طبیعی و غیر طبیعی

فعالیتهای اصلی روانشناسی بالینی کودک در چهارشاخه سنجش،مداخله،پیشگیری و مشورت خلاصه می شود.

معضلات عمومی مطروحه در چهار شاخه ذکر شده:

  • همه گیری شناسی:به بررسی مشکلات متداول در گروه های سنی متفاوت می پردازد

بیش فعالی و اختلالات رفتار در پسرها بیشتر از دخترها شایع است ،مشکلات خواب و تغذیه در بین کودکان یک تا دوسال یسشتر رواج دارد.

  • وضعیت:به رفتارهای وگانه کودک در محیط منزل و در جمع دوستان اشاره دارد.

در نهایت متذکر می شویم که مهم ترین وظیفه روانشناس بالینی،تشخیص مشکل ،شناخت روابط والدین واصلاح برداشت های غلط پدر و مادر است.در مورد روانشناس بالینی بیشتر بدانیم...

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی