روانشناسی بالینی کودک
رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان یکی از زیر شاخه های روانشناسی بالینی است .حوزه فعالیت اصلی این رشته ارزیابی ،روان درمانی،تانبخشی خانواده وکودک ،آموزش،تشخیص بر اساس مبانی روانشناسی رشد و شناخت آسیب ها می باشد.ارزشمند ترین منابع انسانی،کودکان و نوجوانان هستند و اقتصادی ترین موضوع برای انواع سرمایه گذاری های آموزشی ودرمانی و پیشگیری هستند.متاسفانه آمار مشکلات کدکان و نوجاان رشد فزاینده ای دارد و این بازابی از معضلات خانادگی ،اجتماعی ،آموزشی و فرهنگی موجود در جامه است.روانشناسان کودک به فضای فرهنگی ،تربیتی کودکان و نوجوانان و خانواده های آن ها نیز توجه ویژه ای دارند.رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان از سال 84 به مجموعه روانشناسی ها اضافه شد و بیشتر به بررسی اختلالات دوران کودکی و نوجوانی می پردازد.
اهداف روانشناسی بالینی کودک و نوجوان:
مهم ترین هدف روانشناس بالینی کودک،تربیت نیروی انسانی آگاه ،مسئویت پذیر و توانمند است.متخصصان این رشته آموزه ها و مهارت های خود را درزمینه های روانشناختی ،پژوهشی،آموزشی و...در اختیار جامه قرار می دهند.
نقش و وظایف روانشناس بالینی کودک و نوجوان در جامعه:
نقش آموزشی:
آموزش به خانواده ها ،مربیان،کادر آموزشی در حوزه روانشناسی
نقش پژوهشی:
مشارکت درپژوهش های کاربردی در حوزه روانشناسی کودک که می تواند باعث تولید دانش و رویکردهای جدید در حوزه ی سلامت،پیشگیری و خدمات توانبخشی به کدکان و نوجوانان گردد.
مشارکت در تولید و نشر مجلات علمی-پژوهشی معتبر
کوشش در راه بهبود روانشناسی و ارتقائ سطح علمی مقالات پژوهشی
مشارکت در طرح های ملی –منطقه ای روانشناس کودک و نوجوان
نقش مشاوره ای :
- ارائه مشاره در نقش تشخیصی-روانشناختی به کودکان و نوجوانان وخانواده های آنان
- پیگیری و مراقبت از کودکان و نوجوانان در حال درمان
- مشارکت در طرح های خانواده درمانی و گره درمانی برای کودکان و نوجوانان
نقش پیشگیری:
- مشارکت در ارزشیابی برنامه ی پیشگیرانه نظام سلامت
- غربالگری اختلالات روحی روانی کودکان و نوجوانان و در صورت نیاز ارجاع آنان به مراکز درمانی
- اجرای برنامه های آموزشی پیشگیرانه از آسیب های فردی ، روانی و اجتماعی در مدارس و خانواده ها
نقش مدیریتی:
همکاری در سازماندهی و برنامه ریزی مراکز زیر نظر روانشناسان بالینی کودک و نوجوان
مهارت های روانشناسان بالینی کودک و نوجوان
- مهارت های ارتباطی
- آموزش
- مشاوره روانشناختی
- مهارت حل مسئله و تفکرات انتقاد گونه
- انجام مصاحبه های حرفه ای ،ارزیابی بالینی
- جمع آوری دادهو اطلاعات در حوزه های متفاوت
- تانایی ارزیابی مهارت ها و اختالات یادگیری
- توانایی ارزیابی ساختار خاناه و شناخت معضلات و تشخیص راه های درمانی
- توانایی برقراری ارتباط مدارس ،پرورشگاه ها،مهدهای کودک ،آموزشگاه ها وسایر مراکز
- مشارکت در آموزش مهارت های فرزند پروری
- توانایی و ارزیابی مراحل رشد طبیعی و غیر طبیعی
فعالیتهای اصلی روانشناسی بالینی کودک در چهارشاخه سنجش،مداخله،پیشگیری و مشورت خلاصه می شود.
معضلات عمومی مطروحه در چهار شاخه ذکر شده:
- همه گیری شناسی:به بررسی مشکلات متداول در گروه های سنی متفاوت می پردازد
بیش فعالی و اختلالات رفتار در پسرها بیشتر از دخترها شایع است ،مشکلات خواب و تغذیه در بین کودکان یک تا دوسال یسشتر رواج دارد.
- وضعیت:به رفتارهای وگانه کودک در محیط منزل و در جمع دوستان اشاره دارد.
در نهایت متذکر می شویم که مهم ترین وظیفه روانشناس بالینی،تشخیص مشکل ،شناخت روابط والدین واصلاح برداشت های غلط پدر و مادر است.در مورد روانشناس بالینی بیشتر بدانیم...